یکشنبه ۳۱ تیر ۱۴۰۳ |۱۴ محرم ۱۴۴۶ | Jul 21, 2024
دستورات قرِآنی

حوزه/ استاد رحیم‌پور ازغدی گفت: عدالت‌گستری و قضاوت عادلانه از مهم‌ترین ویژگی‌های حکومت دینی است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، استاد حسن رحیم پورازغدی در جلسه کرسی تفسیر موضوعی قرآن کریم که با حضور جمعی از علاقه‌مندان به تفسیر قرآن کریم در محل دارالتفسیر قرآن حرم مطهر رضوی واقع در مقبره شیخ طبرسی، برگزار شد، گفت: خداوند در قرآن اطاعت از خود را به اطاعت از پیامبر اکرم (ص) و اولی‌الامر گر زده است.

وی تصریح کرد: اسلام به مسئله حکومت، حاکمیت و قضاوت اهمیت زیادی می‌دهد، قرآن فقط برای خواندن و صواب بردن از قرائت آن نازل نشده، بلکه هدف از نزول آن، تربیت انسان بوده و برای تربیت ظاهر و باطن انسان نازل شده است.

رحیم پورازغدی ابراز کرد: حاکم در حکومت اسلامی باید به حق قضاوت کند، ولو این که طرف مقابل غیرمسلمان و کافر باشد، همچنین باید حکم خدا را اجرا و روابط خانوادگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، بازار، خانواده و... را بر اساس دین تنظیم کند.

وی اظهار داشت: برخی معتقدند که اطاعت از پیامبر (ص) فقط در زمان ایشان واجب بوده است، اما قرآن کریم اطاعت از اولی‌الامر را در کنار اطاعت از خدا آورده و مصداق اولی‌الامر ائمه معصومین (ع) هستند که بعد از پیامبر (ع) پیشوایی امت اسلامی را بر عهده داشتند.

این پژوهشگر قرآنی ابراز کرد: آیات قرآن تک‌بعدی نیستند و نمی‌توان آنها را به آیات اعتقادی، سیاسی، اقتصادی و اخلاقی تفکیک کرد، همان‌طور که یک آیه می‌تواند اعتقادی باشد، می‌تواند اخلاقی و سیاسی هم باشد و به مسائل اعتقادی نیز مربوط باشد.

وی افزود: برخورد گزینشی با آیات قرآن کار درستی نیست و هیچ آیه‌ای از آیات قرآن منحصر به یک بعد از ابعاد زندگی فردی و اجتماعی نیست.

این کارشناس قرآنی با بیان این که دستور قرآن به میانه‌روی و عدالت است، اظهار کرد: قرآن به میانه‌روی و عدالت در تمام امور زندگی، از جمله در سیاست و حکومت، دستور داده و اگر کسی به دستورات این کتاب آسمانی عمل کند، به سعادت دنیا و آخرت دست می‌یابد.

رحیم‌پور ازغدی افزود: نیکی به خویشاوندان، صله‌رحم، مهرورزی با مردم، رعایت انصاف و... از جمله دستورات قرآن کریم است و پیامبر (ص) با عمل به این دستورات و همچنین توصیه دیگران به رعایت آن توانست بزرگ‌ترین تمدن را به وجود آورد.

وی خاطرنشان کرد: قرآن کریم بهترین دستورالعمل‌ها را برای زندگی انسان دارد و کسی که طبق دستورات این کتاب آسمانی زندگی کند، مصداق "لا خوف علیهم و لا هم یحزنون" خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha